16.02.2009

İşitmeye yardımcı yöntem ; Dudak okuma...


İngilizcemin çok iyi olduğu ortaokul ve lise yıllarımda , izlediğim yabancı dizilerde anlamadığım kısımları dudak okuyarak çözerdim.Yabancıların ses çıkarış biçimleri farklıdır fakat dili bilen kişi için dudak okumak zor değildir.

Dudak okuma ( lip reading ) , çoğunlukla işitme kaybını çocukluğunda yaşamış kişilerde daha gelişmiştir. Benim her zaman işime yarayan bu yöntem, bundan sonraki hayatıma nasıl etki edecek diye sürekli denemeler yapıyorum.


Vertigo teşhisi ile, işitme kaybımın çok ilerlediği ortaya çıkmıştı.Geriye 30 db lik hakkım kaldı sesleri duyabilmek için.Örneğin cihazı çıkarttığımda kendi sesimi bile duyamıyorum.İşyerinde cihazı çıkarıp [ çaktırmadan ] etrafımdaki kişilerle konuşmaya bayılıyorum.Çünkü sadece dudak okuma ile anlıyorum o anda ve " Esra,cihazım yok şu anda biliyor musun?" diye onu da şaşırtıyorum. :)


Dudak okuma deyince aklıma Evelyn Glennie geliyor.Sağır olan bu azimli kadın dudak okuma ile sesleri anlıyor ve kendi sesiyle cevap veriyor.


Yani demek istediğim, ağır işiten ve işitemeyen kişiler için dudak okuma,iletişimin bir parçasıdır.Toplumumuz " aa sen dudak okuyorsun galiba" diye yargılamayı bırakırsa, işitme kayıplılar kendilerini daha kolay geliştireceklerdir.


Çünkü bunun için sezgisel yeteneğin yanında özgüven de gerekiyor.

Çocukları işitme kaybı olan anne&babalar, bu konuda rehabilitasyon merkezlerinden yardım alabilirler ve çocuklarına bu yöntemi kolaylıkla öğretebilirler.


Dudak okuma ( Lip Reading ) için eğitim almak isteyen olursa;

Eğer bu konuda paylaşmak istedikleriniz varsa,benimle iletişime geçebilirsiniz.

Pin It!

12 yorum :

  1. Merhaba canım öncelikle canım Nunu
    mu ziyarete gitmişsin çok sevindim.
    Bende o muhteşem balkonunu çok me
    rak ediyorum yorum olarakta sana hak verdiğimi yazdım:))
    Dudak okuma çok güzel bir nitelik keşke hepimiz becerebilsek,kocaman
    sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. Yazınızı ilgiyle okudum, ben de çocukluğumda geliştirmişim dudak okumayı, sanırım içgüdüsel olarak...İşitme kaybım pek fazla değil ama yüksek sesle tv izleyenlerdenim, bazen duyamıyorum ve çok işime yarıyor bu teknik. Bence tek dezavantajı konuştuğunuz kişilerle göz kontağı kuramamanız ve genelde gözlerinin ne renk olduğunu fark edememeniz. Şimdi bunu geliştirmeye çalışıyorum...Sevgiler...

    YanıtlaSil
  3. Ne kadar güzel ve yararlı bilgiler yazıyorsunuz.Yorum yazacak bişey kalmıyor.Keşke böyle bir yeteneğe bende sahip olsaydım.Sevgiler..

    YanıtlaSil
  4. Sevgili Delfina sadece yazılarını okumak bana iyi geliyor demek için yazıyorum, kızmadın dimi ? Sevgilerimle Zehr@

    YanıtlaSil
  5. Canim Delfinam :)) Kucukken ben de dudak okumaya calisirdim, televizyonun sesini kisar trt'de haber sunan spikerin dudaklarini okumaya calisirdim :)) Bayaa faydasini gordum :))

    YanıtlaSil
  6. Delfina'cım şablon değişikliği hoş olmuş, güle güle kullan :) Dudak okuma ile ilgili paylaşımına binlerce kez teşekkürler. Keşke yurdum insanı şu önyargılarını aşabilse... Benim okuduğum ilköğretim okulunda özel çocuklar için bir sınıf vardı. 8 senemi onlarla arkadaş olarak, nasıl yardımcı olabileceğimi hatta onlara nasıl benzeyebileceğimi dşünerek geçirdim. Hepsi birbirinden harika çocuklar. O yıllarda ben de işraret dilini ve dudak okumayı öğrenmiştim... İyi geceler...

    YanıtlaSil
  7. ne güzel ve değerli bilgiler.bloğunuza bayıldım.tebrikler..teşekkürler..

    YanıtlaSil
  8. bendede alışkanlık oldu sürekli insanın yüzüne ve dudaklarına bakıyorum haliyle konusurken

    YanıtlaSil
  9. sevgili derya,içten yorumuna tşkler...nunu'nun kalbi güzelliği sadece evine değil yaşadığı semte yansımış..o kadar farklı biri düşün yani...dudak okumak aslında herkese gerekli,arkadaş çevresinde dönen şeyler bile anlaşılabiliyor :))


    sevgili öz,kendinizi geliştirmiş olmanız ve ince mizah yeteneğinize hayran kaldım, sevgiler.

    engindeniz,tşkler. siz de yapabilirsiniz, yazıdaki dudaklı resmi dikkatle incelediğinizde hiç zor olmadığını göreceksiniz...

    Sevgili Zehr@,sizin gibi ince düşünceli birine kızılır mı hiç,kızılır mı? sevgiler,çiçekler...

    YanıtlaSil
  10. moonish,canım moonish...çocukken bile ne kadar zeki ve akıllıymışsın maşallah..çünkü ihtiyacı olmayan biri böyle birşeye gereksinim duymaz.ee zeki insanlar da çok meraklılar senin gibi...tebrikler,sevgiler moonish...

    Ayçacım,bu harika ya.ben yaklaşık 20 yıl benden başka işitme kayıplı yokdiye düşünerek geçirdim.bak sen kimleri görmüşsün...onları tanımış olmak bile kişiliğini ne çok etkilemiştir değil mi..şablon için tşkler...

    sevil hn,çok tşk..

    GeCecim,yüzlerini kapattılar mı sen de benim gibi sinir oluyor musun? :)) sevgiler

    YanıtlaSil
  11. Önce çok bozuldum demek istiyorum.Sen git İstanbul'a gez uğra arkadaşlara.Gel Bursa'ya beni görmeden geri dön.Küseceğim ama beceremem ki küzmeyi.Neyse dudak okuma kursu iç.in şu an neler vermem ama hem bana çok uzaktalar,hem makum ben devlet memuruyum.Eğer aklıma benim bunu öğrenmem ve uygulamaya geçirebilmem için bir yöntem geliyorsa seni hemen affederim.Yoksa sen düşün artık .Şehr-i Bursa'dan sevgiler.....

    YanıtlaSil
  12. merhaba,
    blogunu daha önce keşfetmiş olmayı dilerdim ama olsun:)
    dudak okumak gerçekten de merak ettiğim bir şeydi, zaman zaman da başardığım!
    Bu arada ben de vertigo geçirdim ve 1 yıl tedavi gördüm, seni çok iyi anlayabiliyorum.
    sevgiler,

    YanıtlaSil

♠ Kaliteli yorum kimi mutlu etmez ki :) ♠

Related Posts with Thumbnails
01 09 10