8.10.2008

Çam fıstığı nasıl toplanır?



Muğla'da evimizde bol bol çam fıstığı bulunduğu için hep ucuz sanırdım.Ta ki İstanbul'da minicik ambalajlardaki fiyatları görünce anladım ne kadar kıymetli olduğunu...

Şemsiye tipi çam ağaçları fotoğrafta görüldüğünün aksine oldukça büyükler.

Tepeye erişip nasıl toplandığını iyice merak ettiğimde,babam "hadi binin arabaya,gezmeye gidiyoruz" dedi...

Nail amca babamın en yakın arkadaşlarından.

Hayat dolu,çok çalışkan ve azimli.Örnek bir köylü delikanlısı bana göre.

Babam ve Nail amca sağolsunlar ,tüm aşamaları tek tek anlatıp merakımı giderdiler.Çantama da bir kese dolusu çam fıstığı sıkıştırdıklarında çocuklar gibi mutlu oldum. :)

Çam ağaçlarının tepesine çıkabilmek için 3-4 metre uzunluğunda L şeklinde bir değnek gerekiyor.

Ağacın irili ufaklı çıkıntılarına değneği asıp,çeviklikle tepesine tırmanmak lazım.Tırmanma aşamasında hızlı davranılmazsa bu işte toplayıcı olunamıyor.Muğla'daki köylerde olan bu toplayıcılar yılın belli aylarında İstanbul'a da toplama için çağrılıyor.Köylüler bu sayede çok zenginler fakat parayı harcayacak zaman ve bilgileri olmadığından sefalet içindeler.

Zeytin toplayıcılığı gibi zahmetli...Fakat, çok riskli olan çam fıstığı toplayıcılığını herkes yapamıyor.Uçurumlar boyunca dizili ağaçlara çıkan ve düşüp ölen çok fazla insan var.

Fiyatı; hem bu kadar zahmetli toplanmasından hem de besin değerinin yüksek oluşundan pahalı.


[not; ihtişamı görmek için fotoğrafa tıklayınız.]


Aşağıdaki bilgiler için tşkler; Fıstık Çamı


Çam Fıstığının Faydaları: Vücuda enerji verir ve vücudu şişmanlatır. Akciğer hastalıklarına, verem ve bronşite karşı faydalıdır. Kan tükürmeye ve öksürüğe iyi gelir. Ruhi sıkıntıyı giderir. Cinsel isteği arttırır. Mesane ve Böbrek iltihaplarına iyi gelir. Kalp hastalıklarında faydalıdır.


Çam Fıstığı Nasıl Kullanılır; Balla macun yapılıp yenirse vücuda kuvvet verir ve cinsel gücü arttırır. Dövülüp çorbası hazırlanarak içilirse doğumu kolaylaştırır. Yer Fıstığı ile birlikte yenirse mideyi kuvvetlendirir. Günde 2 çorba kaşığı kadar yaklaşık 25 gram tüketilmelidir.


Çam Fıstığının Ekonomik Faydaları: Türkiye'nin önemli ihraç ürünlerinden biridir. Türkiye'deki çam fıstığı geliri geçen yıllarda ortalama 45 milyon dolardır.



Çam Fıstığının Kullanım Alanları: Çam fıstığı olarak bilinen tohumlarının yanısıra sanayide preslenerek açık sarı renkte kokusuz ve lezzetli bir yağ elde edilmesinde de kullanılır Bu yağ yemek yağı olarak kullanıldığı gibi sabun ve vernik imalatında da kullanılmaktadır. Pres artığı olarak çıkan posadan ise şekercilikte badem ezmesi imalatında ve kozmetiklerin yapımında faydalanılmaktadır. Ayrıca İlaç sanayinde de kullanılır.

Pin It!

24 yorum :

  1. Evet fıstık çamının toplanmasının ve ayıklanmasının zor olduğunu duymuştum.
    Fakat Zeytinyağlı Dolmaya verdiği lezzet, fıstığa verilen paraya değiyor...
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. Banucum kesinlikle haklısın çok leziz oluyor.Bir de perde pilavına enfes tad katıyor...

    Banu profilindeki resimde ne kadar çalışkan bir pastacı olduğun anlaşılıyor :) ( Bendeki heves gitti çoktan )

    YanıtlaSil
  3. Ne zor gerçekten değil mi? Ben çok severim çam fıstığını, Burhaniye'deyken çokça alır, buzdolabında saklarım ama en leziz hali ilk ayıklandığı halidir değil mi Delfina?

    YanıtlaSil
  4. Delfina bende bu kadar zahmetli olduğunu biliyordum.. Yemekleri süslediğine değiyor demekki...

    Ama gerçekten çok pahallı yaaw :))

    YanıtlaSil
  5. önemli bir ihraç ürünü olduğunu biliyordum ama bu kadar zahmetli toplandığını yeni öğrendim:) bir başka bakıcam fıstıklara şimdi,bazı şeyleri fark etmiyoruz ama ne kadar emek harcanıyor...

    YanıtlaSil
  6. bu kadar zahmetli olduğunu düşünmemiştim. Bu emeğe anca demek ki, hele işin ucunda ölümler de var diyorsun. Çok zengin olup, parayı kullanamamak da ilginç değil mi, gerçi böyle insanların parasını kullanan bir yakını oluyor zamanla, maalesef

    YanıtlaSil
  7. okadar çok toplar ve kırarak yerdikkii, çok iyi bilirim delfinacığım.
    bulunduğum yerde çok vardır.
    tijene katılıyorum, çok şahanedir ilk kabuktan çıkmış hali...
    sevgiler canım..

    babacığınada.

    YanıtlaSil
  8. Tijencim çok doğru söylüyorsun,en leziz kısmı taze hali.ülkemizdeki çeşitlilik ve bereket insanı nasıl büyülüyor değil mi?sevgiler Tijencim...

    Pelincim,annem geçen yıl bahçemizden topladığı ve kuruttuğu domateslerden büyükçe bir kese dolusu vermişti.Bitecek diye öyle korktum ki,kullanmaya kıyamadım,azar azar tükettim.işin içinde emek olunca hem leziz hem kıymetli oluyo hakikaten...sevgiler pelincimm...

    güldem,kesinlikle öyle.Nail amca o L şeklindeki değnekleri göstermese ben de bilemeyecektim,çok riskli yaa...sevgiler güldemcim.

    çocukla çocukcum,o kadar mal-mülk sadece altına gidiyo biliyor musun,o tatlı köylü kadınların varsa yoksa altınları :) ama yaşadıkları evler,sokaklar ve köyler çok kötü...alışmış onlar da...sevgiler canım...

    YanıtlaSil
  9. nunucum,beylerbeyi'nde var mıydı böyle bir imkan,harika öyleyse çokkk sevindim...selam ve sevgilerin,hep iletiliyor gönüllere...bizden de aynısı nunucum...

    YanıtlaSil
  10. delfina sayende nasıl toplandığını öğrendim. Bilmezdim nasıl yetişir.

    Pahalılığınıda anlamazdım. Şimdi oturdu taşlar :)

    Pek severim. Hele pesto sosunda off off :)

    sevgiler.

    YanıtlaSil
  11. zerrincim,haziran ayına kadar ben de bilmiyordum.bilmediğimiz neler var di mi..pesto sosunu bi kaç kez yedim ama hiç yapmadım,fıstıgın pesto sosuna katıldıgını bilmiyordum.bak ben de sayende bişi öğrendim :) sevgiler,çiçekler

    YanıtlaSil
  12. pesto için taze fesleğen, fıstık, zeytinyağ, parmesan ve sarımsak kullanılarak yapılıyor. İsterseniz oran ve tarifleri verebilirim :)

    iyi akşamlar

    YanıtlaSil
  13. canım bende tv. ızlemıstım oyle zor topluyorlarkı agacın uzerıne ayaklarına taktıkları bır aletle veya ıple cıkıyorlar hem toplaması hemde ayıklaması ayrı bır zahmet ve emek .
    tesekkurler paylasım ıcın sevgılerımle..
    http://www.kibelesofrasi.com/

    YanıtlaSil
  14. Canım Delfinammm çocukluğuma götürdün beni gözlerim buğulandı.5 - 6 yaşlarımda Kanlıca sırtlarında fıstıklı yokuşunda otururken bol çam ağaçlarının bulunduğu koruda çoook toplar yerdik bu fıstıklardan.Çok lezzetlidir tadı gerçekten.Kocaman öpücükler sana canımmm

    YanıtlaSil
  15. delfinacımm,kocaman bir merhaba uzun zaman oldu seni bu nasıl yapılır bunu nasıl saklıcam diye sorularımla bunaltmayalı eeee buna bir son vereyim dedim ve şimdi bir sorum daha var sana toplaması zor bu fıstıkları gerçekten ama ya kırıp ayıklaması ondan daha mı zor acaba?yoksa bir pratik yöntemi varmı merak ettim doğrusu sen bilirsin.Benim sorularımdan kurtuluş yok sana kış geldi ve ben şeker hamuru çalışmalarına tekrar başladım sabırla cevaplayacağına eminim şimdiden sana çok teşekkürler sevgiler.serap

    YanıtlaSil
  16. sürekli blogcudaki bloguna uğrayıp bi slm bile vermeden çıkarken bide baktım yeni blog açmışşın hayırlı osun herkes blogcudan taşınıyor artık ben yeni açılan bloglara bazen ulşamıyorum bazende içinde kaybolacağım artık diye vazgeçiyorum doaşmaktan . diğer bloglarınıda gezdim valla emeğine sağlık muğlayıda benden daha güzel anlatmışşın tebrik ederim.muglanın neresinde oturmuştunuz bilmiyorum ama insan muğlayı unutamıyor bence hayırlı günler annenize meslektaş olarak slmlar

    YanıtlaSil
  17. Delfina'cım,
    Gecenin bu saatinde canım çekti ama::)

    YanıtlaSil
  18. Delfina'cığım,

    Bu güzel yazın bana aşağıdaki hikayeyi hatırlattı yazayım dedim.
    sevgiler. Yine harikaydın...

    Çerez tabağı teorisi:

    Çerez tabağı - TEORİ 1
    Galatasaray Lisesi’nden bir arkadaşım hâlâ evlenemedi.Geç enlerde ‘Yeter artık. Evlen de çoluk çocuk sahibi ol’ dedim. Aşağıdaki teoriyi aktardı:
    Bir kuruyemiş tabağı kalabalık bir grubun önüne geldiği zaman
    sırasıyla önce antepfıstıkları , ardından bademler, sonra fındıklar
    gider. En sona beyaz ve sarı leblebiler kalır. Eğer belli bir yaşa kadar evlenmemişsen de durum farklı olmaz. Ya kalan leblebiler ve ayçekirdekleri ile idare edersin, ya da bir fıstık bulurum
    diye tabağı karıştırır durursun..

    Çerez tabağı - teori 2
    Geçen hafta bir türlü evlenemeyen bir arkadaşımın, ileri yaşta
    evlenmekle, çerez tabağı arasındaki benzerliği anlatan görüşlerini aktarmıştım. Bu yazı üzerine, bazı okurlarımdan eklemeler geldi. Ben tabakta en sona kalanların sarı ve beyaz leblebiler olduğunu yazmıştım.Mektep arkadaşım
    Merih Tüzün şöyle yazmış: ‘Sevgili Fatih, aynı tabakta ucu açılmamış
    kabuklu şam fıstıkları da kalır.
    Herkes bir eller, bakar ama kimse açmaya cesaret edemez, tabağa geri
    bırakır. Onlara ulaşmak cesaret ister. Dişine güveneceksin kıracaksın ki,içinde gizlediği lezzete ulaşabilesin. Ama risklidir, bu sırada
    dişini de kırabilirsin tabi. ‘

    YanıtlaSil
  19. zerrincim,pesto tarifine gerek yok,bu bilgiler bile yeterli.tşkler.

    banucum,ağaçların bulunduğu yerler çok korkunç,taş yuvarlanıp gitse nereye gittiği belli olmaz.o kadar uçurum.böylesine kutsal bir mesleği öğrenip paylaşmak benim için de zevk oldu.sevgiler,

    serapcım,ne şanslıymışsın.hala var mı o fıstıklar acaba? Kanlıca'nın balta girmemiş yerleri varsa,gezelim birlikte.Benden de kucak dolusu sevgiler canım...

    seraap,hoşgeldin canım.ben de seni merak ediyordum yaa.elbette sorabilirsin,keyfile yanıtladığımı biliyorsun :) kırıp ayıklaması da çok zahmetli serapcım,düşünsene çuvallar dolusu fıstık ve hepsi minicik mnicik.yardım lazımsa gelirim ben fıstık kırmaya :))şeker hamuru çalışmalarını görmek için sabırsızlanıyorum,mailime at olur mu? sevgiler,

    YanıtlaSil
  20. Hoşgeldiniz Nalan Hn,blogspota geçeli 1 yıl olacak nerdeyse,bırayı bulmanıza sevindim.güzel sözlerinize tşkler.sizin blogunuz hangisi acaba?demek muğla'lısınız,sokakta 48 plaka görünce kalbim gümgüm atıyor şimdi de öyle oldu :)) sevgiler,

    Özlemcim,sever misin çam fıstığını sen.ii ki hamile değilsin,aşerseydin vicdan azabı çekerdim gece gece :)) sevgiler canım..

    güngörcümm,bayıldım tespitlere.hakikaten de kabuklu olanlar gizemli ve daha leziz ise,bizler de o gizemli yakışıklıyı bir gün bulacağız canım :) sevgiler canım benimm...

    YanıtlaSil
  21. slmm bana uğradınmı diye baktım yoktun sonra bazen arkdaşlar kendi torumlarının üzerine cevap yazıyor diye baktım teşekkür ederim cevap yazmışşın www.mugla48.blogcu.com
    sevgiler

    YanıtlaSil
  22. Bergamanın KOZAK diye bi kasabası var. Orda çam fıstığının (künar deriz biz leynede) makinesi var. Kasabanın her yeri çam ağacı ile dolu. Bizim turgutlar köyünden bile daha çok...

    YanıtlaSil
  23. Delfina'cığım,

    Bu fıstıkların bu kadar pahalı olmasının mutlaka bir hikmeti olmalı diye düşünürdüm hep. Çok güzel anlatıp bizi aydınlatmışsın. Çok teşekkür ederim.Üstelik bu kadar da faydası varken değişik yiyeceklerde hatta salatalarda bile kavurup kullanmalı.

    Kucak dolusu sevgiler,

    YanıtlaSil
  24. nalancım,blog yorumları aynı yazının üstüne yanıt veriliyor,böylelikle kullanıcı açısından takibi kolay oluyor.sevgiler.

    necati,künar makinasından nail amcaya haber verelim.nail amca da turgutlar köyünden.sevgiler,

    ışılcım,hakikaten enfes lezzette bir nimet bu,ben en çok kavurup,limonata üstüne atmaya bayılıyorum...

    sevgiler canım ışılcım...ışıl ışıl arkadaşım benim..

    YanıtlaSil

♠ Kaliteli yorum kimi mutlu etmez ki :) ♠

Related Posts with Thumbnails
01 09 10