14.09.2008

İşitme Kayıplarına Göre İnsanlar...




İşitme kaybı yaşayan her insanın kaybı , diğerlerine göre farklıdır.Seslere veya sessizliğe verilen tepki,kişinin hayata karşı tutumuyla alakalıdır.

İnsanın edineceği en önemli nimetlerden biri eğitim almasıdır.İster tamamen sağır olsun ister 80 db.lik işitme kaybı yaşasın,eğitim varsa o kişinin hedeflerine ve hayallerine ulaşması o derece kolaydır.

Bu yazımda, tamamen sağırlar ve sesleri duyabilen işitme kayıplıların farklarından bahsetmek istiyorum.Çünkü her ikisi oldukça farklı dünyalardır,bir araya geldiklerinde uyum sorunu bile yaşayabilmektedirler.

Sesleri Duyabilen İşitme KayıplıTamamen Sağır İşitme Kayıplı
İletişim kurabilmek için işaret dili bilmelerine gerek yoktur.İşaret Dili onlar için yazılmıştır.
Karşısındaki insan, normal ses tonunda ve tane tane konuştuğu sürece sorun yoktur.Sesi duymadıkları için anlayamazlar.
Dudak okuma kabiliyetleri gelişmiştir.Dudak okuma kabiliyetleri çok kuvvetlidir.
Kendilerini geliştirmişlerse,sesleri mükemmel çıkarıp,devrik olmayan cümleler kurarlar.(S

pordan, müziğe,siyasete kadar bilgilidir.)

Kayıp,konuşma öğrenme süreci aşamasında oluştuysa ve sesleri tanıyorsa,çok çalışarak bu yetenekten yoksun kalmazlar.
Telefon iletişimi sancılıdır.Telefonla iletişim kuramazlar.
Kalabalık ortamlarda sesleri takip etmekte zorlandıklarından,sessiz kalabilirler.Ortamda,işaret dili bilen varsa,durmadan konuşurlar. :)
Cihazsız tiz sesleri anlamakta zorlanırlar. ( Zil sesi,yaprak hışırtısı,su damlama sesi gibi )Tiz sesleri duyamazlar.
Yüksek sesten rahatsız olurlar.Çünkü algılarını kolaylaştırmaz,aksine gürültü yaratır. ( Sözlerini bilmedikleri müzikleri dinlemek,arkalarından bağırılması gibi )Yüksek ses tınılarını vücutlarının belli yerlerinde hissedebilirler.
Karanlıkta sohbetten kaçınırlar,çünkü dudak okuyamazlar.İşaret dilinin işe yaramadığı bir ortam.
Zeka kapasiteleri yüksektir.Zeka kapasiteleri yüksektir.


"Bana bir sağırın çocuk sahibi olmasının doğru bir hareket olup olmadığını çok sordular. Hakikaten, sağır bir insan için, evde çocukların bulunmasından daha büyük bir saadet tasavvur edilemez.


Benim sağır olmam, çocuklarım için de faydalı olmuştur. Bana karşı düşünceli ve anlayışlı davranmakla, başkalarına aynı şekilde anlayışlı davranmayı öğrendiler. Ayrıca sakatlığımdan istifade etmemeyi kendilerine prensib edindikleri için, karakter sahibi birer kişi olarak yetiştiler." ( Hayat dolu bir sağırın kaleminden )


Pin It!

19 yorum :

  1. Mükemmel olmuş delfinam.
    Farkları çok güzel yazmışsın.
    Seviyorum seni:)

    YanıtlaSil
  2. Bu yazıların eminim ki bir çok kişiye yararlı oluyor canım.

    Yüreğine sağlık.

    Sevgiyle sarıldım.

    YanıtlaSil
  3. Iyiki senin okuyorum.Henuz boyle bir tecrubem olmadi ama simdi daha dikkatli olacagim gozlemlerken ve konusurken!

    YanıtlaSil
  4. ne tesadüf ki bu yaz işitme kaybı olan bir arkadaş tanıdım ve bu konuda ne kadar da cahil olduğumu gördüm malesef...ve ne tesadüf ki şu sıralar da seninle tanışma imkanım oldu, bilgiler çok güzel, kalemine sağlık, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  5. merhaba
    senin blogunu nalanınevi sayesinde keşfettim.ben bir işitme engelli değilim ama işitme engellilerle çok içli dışlıyım,işitme engelliler öğretmeniyim.Blogunu sık sık ziyaret edicem.
    Görüşmek üzere.
    merkas.blogcu.com

    YanıtlaSil
  6. merhaba
    blogunu nalanınevi sayesinde keşfettim .ben bir işitme engelli değilim ama işitme engellilerle çok içli dışlıyım,ben işitme engelliler öğretmeniyim.seninle herzaman konuşmak deneyimlerimizi paylaşmak isterim.
    görüşürüz.
    merkas.blogcu.com

    YanıtlaSil
  7. En alttaki notlara takıldım ben ...
    Ve çok hoşuma gitti ...
    İnsanın merak ettiklerini sordugunda böylesi güzel tatmin edici cevaplar alabilmesi çok önemli ...
    Size soru sorarken çekinmiyor birey (:

    YanıtlaSil
  8. Çok güzel tespitler ve insanlara faydalı olacak.ayrıca banner çok cici olmuş Delfiş.

    YanıtlaSil
  9. Tuana,benim de merak ettiğim bir konuydu.Araştırdıkça çok şey öğrendim.

    Zerrincim,en başta bana yararı oluyor inan bana,bilmediğim öyle çok şey var ki..Kucak dolusu sevgiler,

    Nalancım,deaf'larla konuşurken daha çok işine yarayacaktır umarım.sevgiler,

    sarı laleler,çok tşkler.o arkadaşınıza da benden kucak dolusu sevgiler,

    YanıtlaSil
  10. sevgili merkas,çok ama çok mutlu oldum sizinle tanıştığıma.bir gün röportaj yapalım mı ne dersiniz?

    Αzαв-ı мυкα∂∂єѕ,insan barışık olunca dünyayla,herkes de onunla barışık oluyor di mi.kucak dolusu sevgiler,

    cwcim,öğrenecek çok şey var da,bu bilgiler hepimize lazım.özellikle şimdiki zamanın işitme kayıplı çocuklarına nasıl yaklaşmalıyız konusunu çok merak ediyorum.

    YanıtlaSil
  11. selamlar..
    tamamen duymayan ile işitme kayıplı ama az duyan arasındaki farkı mükemmel belirttiğin gibi bunu herkesin bilmesi lazım..bir madde daha ilave edilebilirdi..konuşma problemleri daha yüksek olasılık 1. grupta..

    YanıtlaSil
  12. ümit,açıkcası bu yazıyı hazırlama aşamasında ben de çok şey öğrendim.konuşma problemleri,eğitim ile epey azaltılabilir.hatırlattığın için tşkler,

    YanıtlaSil
  13. merhabalar benimde işitme kaybı olan bir kardşim var.sayfanızı yeni keşfeddim ve çok beğendim.Maalesef toplumumuz işitme kaybı hakkında çok bilgili değil cihazla duyabildiğini düşünerek onların sağlıklı insanlar gibi duyup aynı şekilde konuşmasını bekliyorlar.Aslıda işitme kayıplılar arada kalmışlığı çok yaşıyorlar bence..ve ortada olmak gerçekten çok sıkıntılı...

    YanıtlaSil
  14. tülay,tşkler.işitme kayıplı birey kendisini özel gördüğü sürece arada kalmaz.şu zamanda imkanlar o kadar geniş ki,sanki hepsi işitme kayıplılar için seferber olmuş.hep söylerim,ben dezavantajını yaşamadım şimdiye dek.umarım kardeşiniz de bunun tadını çıkarıyordur...

    YanıtlaSil
  15. Sevgili Delfina,
    Ne Güzel Anlatmışşsın, Sesleri Duyabilen İşitme Kayıplılar'ı...
    Teşekkür Ederim.

    YanıtlaSil
  16. merhaba bende sesleri duyabilen işitme kayıplıyım güzel anlatmışsınız 24 yaşında yakışıklı biriyim tek problemim bu işte.malesef küçüklüğümden beri kompleks haline getirdim deyim yerindeyse utanç gibi. biliyorum bu yanlış şükretmem lazım huyum kötü işte .(iyi günler

    YanıtlaSil
  17. Merhaba ben de 24 yaşında sesleri duyabilen konuşabilen yakışıklı biri sayılırım tek problemim bu .malesef küçüklüğümden beri kompleks haline getirdim içimde..deyim yerindeyse utanır gibiyim.biliyorum yanlış bu halime şükretmeliyim ama işte böle bir huyum var .bbu arada yazı çok güzel olmuş doğru tespitlerde bulunulmuş.
    iyi günler

    YanıtlaSil
  18. sesleri duyan işitme kayıplılardan biriyim ben de. 39 yaşında bir anneyim. tarifleriniz gerçekten çok doğru. iyi duyamadığım için dudak okuma yeteneğimi geliştirdim. bazen yine de yanlış anlamalarım oluyor. bazı insanlar buna biraz alaycı yaklaşıyor, pek de hoş olmuyor. ben sadece işitemiyorum, aptal değilim ki. insan üzülüyor. bazen sesimi çok yükseltiyormuşum. inanın farkında olmuyorum,sonra rahatsız ettiysem diye özür diliyorum. çünkü bağırdığımı sanıp kızan da oluyor. bu işitme kaybımın sebebini çok araştırdılar ama bulunamadı. ben de oluruna bıraktım. sakin bir yaşantım ve iki sağlıklı çocuğum var. şükrediyorum. derdimi paylaştığım için mutlu oldum. halden anlayan birilerinin olması gerçekten güzel.

    YanıtlaSil
  19. bir işitme engelli olarak tamamen haklı buluyorum çok güzel yazmışsınız.

    YanıtlaSil

♠ Kaliteli yorum kimi mutlu etmez ki :) ♠

Related Posts with Thumbnails
01 09 10